VOTRANS BV

Votrans is sinds 2011 gevestigd in Soest. Directeur Freddy Voorn: “Ik had meer dan twintig jaar ervaring als kraanmachinist, projectleider en bedrijfsleider. In 2011 kon ik een bestaand bedrijf kopen die uitdaging heb ik opgepakt. De afgelopen jaren hebben we telkens weer nieuwe klanten binnen kunnen halen. Daarom zijn we recent verhuisd naar een grotere locatie.” Op het nieuwe adres aan de Nijverheidsweg 4 in Soest is het buitenterrein bewaakt en biedt de loods meer ruimte voor opslag. Votrans is actief in machine transporten, bedrijfsverhuizingen en kraanverhuur.

MAN 28.486: AF FABRIEK VOORBEREID VOOR DE KRAANOPBOUW

De door Roordink Bedrijfswagens geleverde MAN 28.486 kwam als 6×2 trekker/bakwagen chassis met een gestuurde 9 tons naloopas van de band af rollen. Wierda Voertuig Techniek monteerde vervolgens een tweede, 10 tons as. Door de variabele aslastcompensatie (VAC) wordt de lading zeer nauwkeurig over de verschillende assen verdeeld. Op klantwens werd de MAN truck af fabriek voorzien van een 9,5 mm chassis, een stalen voorbumper en een steunpoot vóór de bumper ter voorbereiding van de montage van de kraan. Door de montage van de tweede as steeg het maximaal totaalgewicht naar 38 ton en 41,5 ton technisch draagvermogen. De MAN zit vol met doordachte techniek. Met de Top Torque functie kan op de hoogste twee versnellingen het koppel worden verhoogd met 200 Nm. Dit maakt een gunstige overbrenging – met een laag brandstofverbruik – zonder verlies van trekkracht mogelijk. Een andere nuttige optie is het Lane Guard System (LGS) waarmee de vrachtwagen keurig tussen de lijnen blijft.

HIAB VLS +: TEGELIJK STERKER EN VEILIGER

Net als de MAN truck is de kraan HIAB X-HIPRO 1058 met 105 ton/ meter niet uitzonderlijk zwaar, maar wel uitgerust met slimme opties. De kraan is voorzien van een hydraulisch aangedreven lier met een capaciteit van 2.850 kg die zowel op de basiskraan als op de jib gebruikt kan worden. Verder is de kraan voorzien van het Variabele Stabiliteitssysteem Plus (VSL +). Terwijl de kraan werkt, ‘weet’ VSL + de positie en de belasting van de steunpoten. Zo zorgt het systeem voor een maximale kraancapaciteit bij een optimale stabiliteit. De steunpoot aan de voorzijde maakt het mogelijk om de maximale capaciteit over de cabine te heffen. HSM Utrecht BV bouwde de kraan, de laadbak en de op maat gemaakte RVS kisten op.

Een kenner kan zien, dat in het ontwerp van deze MAN / Hiab combinatie veel praktijk ervaring is verwerkt. Niet de zwaarste truck, maar in de dagelijkse praktijk is een korte, zeer wendbare truck vaak in het voordeel. Niet de zwaarste kraan, maar met jib, lier en VSL + is deze HIAB 1058 breder inzetbaar, dan sommige veel zwaardere kranen. De MAN is inzetbaar als trekker, met of zonder ballastbak, of bakwagen met aanhangwagen.